II nabór uzupełniający wniosków o przyznanie środków z limitu podstawowego Krajowego Funduszu Szkoleniowego (KFS) w ramach priorytetów Ministra właściwego ds. pracy ustalonych na rok 2025.
PUP w Kłobucku w niniejszym naborze w ramach limitu Krajowego Funduszu Szkoleniowego dysponuje wolnymi środkami finansowymi w kwocie 570.509,60 zł.
Wnioski przyjmowane będą w terminie 31 marzec – 4 kwiecień 2025 r. (w pierwszym dniu naboru od godz. 7.00, a w ostatnim dniu naboru do godz. 15.00 bez względu na formę złożenia).
Składany wniosek musi mieścić się w obszarze przynajmniej jednego z priorytetów wydatkowania ustalonych przez Ministra właściwego ds. pracy na 2025 rok:
Priorytet 1
wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w zawodach określonych jako deficytowe na danym terenie tj. w powiecie lub w województwie - Zawody deficytowe będą identyfikowane na podstawie: Barometru Zawodów 2025 dla powiatu kłobuckiego oraz Barometru Zawodów 2025 dla województwa śląskiego;
Priorytet 2
wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy;
Priorytet 3
wsparcie kształcenia ustawicznego pracodawców i ich pracowników zgodnie z potrzebami szkoleniowymi, które pojawiły się na terenach dotkniętych przez powódź we wrześniu 2024 roku;
Priorytet 4
poprawa zarządzania i komunikacji w firmie w oparciu o zasady przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi, rozwoju dialogu społecznego, partycypacji pracowniczej i wspierania integracji w miejscu pracy;
Priorytet 5
promowanie i wspieranie zdrowia psychicznego oraz tworzenie przyjaznych środowisk pracy poprzez m.in. szkolenia z zakresu zarządzania wiekiem, radzenia sobie ze stresem, pozytywnej psychologii, dobrostanu psychicznego oraz budowania zdrowej i różnorodnej kultury organizacyjnej;
Priorytet 6
wsparcie cudzoziemców, w szczególności w zakresie zdobywania wiedzy na temat polskiego prawa pracy i integracji tych osób na rynku pracy;
Priorytet 7
wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji niezbędnych w sektorze usług zdrowotnych i opiekuńczych;
Priorytet 8
rozwój umiejętności cyfrowych,
Priorytet 9
wsparcie rozwoju umiejętności związanych z transformacją energetyczną.
UWAGA:
- rozpoczęcie kształcenia ustawicznego należy planować najwcześniej od dnia 02.06.2025 r.;
- zakończenie kształcenia ustawicznego nie później niż do 30.11.2025 r. (z wyłączeniem studiów podyplomowych);
- Wniosek należy wypełnić czytelnie: komputerowo, maszynowo, bądź wyraźnym drukowanym pismem na aktualnie obowiązującym wzorze wniosku;
- jeden Pracodawca składa jeden wniosek, w którym uwzględnia wszystkie działania, o których finansowanie się ubiega oraz wszystkie osoby, które chce nimi objąć;
- wszystkie strony złożonego wniosku wraz z załącznikami należy ponumerować (łączna numeracja całości złożonych dokumentów).
WPROWADZONE OGRANICZENIA:
- maksymalna kwota dofinansowania na 1 uczestnika nie może przekroczyć 8.000,00 zł,
- górny limit dofinansowania ze względu na wielkość danego Pracodawcy w 2025 r. nie może przekroczyć:
- dla mikroprzedsiębiorstwa - max. 30.000,00 zł;
- dla małego przedsiębiorstwa - max. 40.000,00 zł;
- dla średniego przedsiębiorstwa - max. 50.000,00 zł;
- dla innego przedsiębiorstwa - max. 70.000,00 zł.
Priorytet 1
przeznaczony jest na sfinansowanie kształcenia ustawicznego w zakresie umiejętności ogólno-zawodowych, o ile powiązane są one z wykonywaniem pracy
w zawodzie deficytowym. Zawody deficytowe będą identyfikowane na podstawie:
- Barometru Zawodów 2025 dla powiatu kłobuckiego – dostępnego na stronie internetowej: https://barometrzawodow.pl//forecast-card-zip/2025/poster_pl/BAROMETR_ZAWODOW_wojewodztwo_slaskie_powiat_klobucki_2025.pdf
- Barometru Zawodów 2025 dla województwa śląskiego – dostępnego na stronie internetowej: https://barometrzawodow.pl//forecast-card-zip/2025/poster_pl/BAROMETR_ZAWODOW_wojewodztwo_slaskie_2025.pdf
Dodatkowo, dokumenty o których mowa powyżej, są również dostępne w zakładce Rynek pracy/Statystyki i analizy urzędu/Barometr zawodów. Pracodawca wnioskujący o dofinansowanie kształcenia ustawicznego pracowników zatrudnionych na terenie innego powiatu lub województwa niż siedziba Powiatowego Urzędu Pracy w Kłobucku, powinien wykazać, że zawód jest deficytowy dla miejsca wykonywania pracy. Przy naborze będzie analizowana sytuacja powiatu/ województwa właściwego dla wykonywania pracy.
Priorytet 2
jest przeznaczony jedynie dla osób, które w ramach wykonywania swoich zadań zawodowych/ na stanowisku pracy korzystają lub będą korzystać z nowych technologii i narzędzi pracy.
Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu powinien udowodnić, że w ciągu jednego roku przed złożeniem wniosku bądź w ciągu trzech miesięcy po jego złożeniu zostały/zostaną zakupione nowe maszyny i narzędzia, bądź zostały/będą wdrożone nowe procesy, technologie i systemy, a osoby objęte kształceniem ustawicznym będą wykonywać nowe zadania związane z wprowadzonymi/ planowanymi do wprowadzenia zmianami. Pod pojęciem procesów należy rozumieć serię powiązanych ze sobą działań lub zadań, które rozwiązują problem lub prowadzą do osiągnięcia określonego efektu.
Pracodawca ubiegający się o dofinansowanie składa wraz z wnioskiem pisemne oświadczenie, że wniosek wpisuje się w priorytet oraz wiarygodne dokumenty (np. kopia dokumentu zakupu, decyzja dyrektora/ zarządu o wprowadzeniu norm ISO).
Priorytet 3
priorytet oferuje wsparcie pracodawcom prowadzącym działalność na terenach, na których obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z 16 września 2024 roku w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie (Dz. U. 2024 poz. 1371).
Priorytet 4
priorytet adresowany do wszystkich zainteresowanych pracodawców. Szkolenia tego typu mają na celu wzmocnienie umiejętności zarządzania, poprawę komunikacji wewnętrznej oraz stworzenie środowiska opartego na równości, integracji i zaangażowaniu pracowników. Realizacja tych celów wpływa na budowanie kultury organizacyjnej, która sprzyja efektywności i zadowoleniu zespołu.
Szkolenia powinny zawierać tematykę, w ramach której pracodawcy i pracownicy zostaną wyposażeni w wiedzę i umiejętności m.in.:
- do rozpoznawania, rozumienia i przeciwdziałania mobbingowi w miejscu pracy, co zwiększy ich uważność na sposób komunikacji i budowania relacji w ich zespołach;
- dotyczące różnych formy mobbingu, jak zrozumieć jego wpływ na zespół oraz jak skutecznie reagować i zapobiegać sytuacjom o charakterze mobbingu w przyszłości;
- rozpoznawania/uważności (szczególnie menedżerowie/pracodawcy) na zachowania i relacje w zespołach;
- do promowania bezpiecznego i wspierającego środowiska pracy;
- na temat skutków społecznych i prawnych mobbingu lub dyskryminacji;
- dotyczące wdrażania procedur przeciwdziałania i reagowania na przypadki nieprawidłowości.
W ramach tego priorytetu Wnioskodawca może również otrzymać wsparcie finansowe na kształcenie w zakresie zasad funkcjonowania i działania rad pracowniczych.
Priorytet 5
priorytet adresowany do wszystkich pracodawców, bez względu na rodzaj i obszar prowadzonej działalności, w ramach którego można przeszkolić każdego pracownika czy pracodawcę bez względu na wykonywaną pracę.
Przykładowe obszary, które mogą znaleźć się w zakresie tematycznym szkoleń to:
- rola pracodawcy w wspieraniu zdrowia psychicznego
- przyczyny i skutki stresu zawodowego, wypalenia zawodowego oraz radzenia sobie z nimi
- skuteczna komunikacja w zespole, budowanie otwartego środowiska pracy
- tworzenie przyjaznego środowiska pracy
- różnorodność w miejscu pracy, integracja pracowników wywodzących się z różnych grup pokoleniowych,
- promowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, zdrowego stylu życia, technik relaksacyjnych i innych metod radzenia sobie ze stresem.
Priorytet 6
w ramach tego priorytetu mogą być finansowane szkolenia tylko dla cudzoziemców.
Do specyficznych potrzeb pracowników cudzoziemskich zalicza się w szczególności:
- doskonalenie znajomości języka polskiego oraz innych niezbędnych do pracy języków, szczególnie w kontekście słownictwa specyficznego dla danego zawodu/branży;
- doskonalenie wiedzy z zakresu specyfiki polskich i unijnych regulacji dotyczących wykonywania określonego zawodu;
- rozwój miękkich kompetencji, w tym komunikacyjnych, uwzględniających konieczność dostosowania się do kultury organizacyjnej polskich przedsiębiorstw i innych podmiotów, zatrudniających cudzoziemców.
Priorytet 7
celem niniejszego priorytetu jest chęć wsparcia osób zatrudnionych w sektorze usług zdrowotnych i opiekuńczych.
Dostęp do priorytetu ma każdy pracodawca posiadający PKD w Sekcji Q - Opieka zdrowotna i pomoc społeczna w działach:
- 86 – Opieka zdrowotna,
- 87 – Pomoc społeczna z zakwaterowaniem,
- 88 – Pomoc społeczna bez zakwaterowania.
W ramach tego priorytetu można dofinansować dopuszczalne ustawą formy kształcenia ustawicznego bezpośrednio związane z szeroko pojętą opieką zdrowotną czy opieką społeczną.
Priorytet 8
przeznaczony jest na sfinansowanie kształcenia ustawicznego w zakresie umiejętności cyfrowych. Postęp technologiczny i cyfrowy jest coraz bardziej obecny w życiu każdego człowieka i będzie skutkować istotnymi zmianami w strukturze zatrudnienia oraz popycie na konkretne zawody i umiejętności. Bardzo ważne jest aby osoby funkcjonujące na rynku pracy były wyposażone w umiejętności, które nie będą się szybko dezaktualizować i pozwolą na stały rozwój posiadanego doświadczenia, wiedzy i umiejętności. Z punktu widzenia pracodawców w perspektywie wieloletniej ważne będzie to, by kadry gospodarki dysponowały nowoczesnymi umiejętnościami, potrzebnymi w scyfryzowanych branżach oraz gospodarce obiegu zamkniętego. Kompetencje cyfrowe obejmują również zagadnienia związane z komunikowaniem się, umiejętnościami korzystania z mediów, umiejętnościami wyszukiwania i korzystania z różnego typu danych w formie elektronicznej czy cyberbezpieczeństwem.
Wnioskodawca składając wniosek o uzyskanie dofinansowania w uzasadnieniu powinien wykazać, że posiadanie konkretnych umiejętności cyfrowych, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie.
Priorytet 9
adresowany jest do wszystkich pracodawców, którzy w jakikolwiek sposób chcą przyczynić się do realizacji założonych celów transformacji energetycznej np. przejścia z energetyki tradycyjnej, na przykład węglowej, do bardziej przyjaznych środowisku źródeł energii np. wiatraków czy farm fotowoltaicznych. Będą również mogły być finansowane szkolenia mające na celu rozwój tzw. zielonych kompetencji czyli zestawu umiejętności pozwalających na działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. W ramach tego priorytetu mogą być sfinansowane również szkolenia w obszarze szeroko pojętej ekologii.
Pracodawca zainteresowany uzyskaniem środków na finansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawcy z KFS składa w Powiatowym Urzędzie Pracy właściwym ze względu na siedzibę pracodawcy albo miejsce prowadzenia działalności wniosek wraz z załącznikami na obowiązującym w Urzędzie formularzu.
Do wniosku pracodawca dołącza:
- Dokument potwierdzający spełnienie Priorytetu 2 Ministra właściwego do spraw pracy (jeżeli dotyczy) – Oświadczenie Pracodawcy o spełnianiu Priorytetu 2 (Załącznik nr 3a do wniosku o przyznanie środków z limitu podstawowego KFS) wraz z wiarygodnymi dokumentami (np. kopia dokumentu zakupu, decyzja dyrektora/zarządu o wprowadzeniu norm ISO) potwierdzającymi, że wniosek spełnia kryteria dostępu do tego priorytetu.
- Dokument potwierdzający spełnienie Priorytetu 8 Ministra właściwego do spraw pracy (jeżeli dotyczy) – Oświadczenie Pracodawcy o spełnianiu Priorytetu 8 (Załącznik nr 3b do wniosku o przyznanie środków z limitu podstawowego KFS).
- Pozyskane oferty od wszystkich realizatorów usługi, których Wnioskodawca wskazuje w treści wniosku w celu dokonania porównania dostępnych ofert rynkowych i uzasadnienia wyboru realizatora usługi, z czego:
- w przypadku ubiegania się o sfinansowanie kosztów kursu lub studiów podyplomowych należy załączyć ofertę kursu lub studiów podyplomowych zawierającą program kształcenia ustawicznego sporządzony i podpisany przez realizatora kształcenia ustawicznego (program kształcenia ustawicznego stanowi załącznik nr 1 do wniosku);
- w przypadku ubiegania się o sfinansowanie kosztów egzaminu należy załączyć ofertę zawierającą zakres egzaminu sporządzony i podpisany przez realizatora (zakres egzaminu stanowi załącznik nr 2 do wniosku).
Ww. dokumenty powinny być złożone zgodnie ze wzorami stanowiącymi załączniki nr 1 i nr 2 do wniosku z KFS. Zamiennie dopuszcza się możliwość złożenia własnej oferty organizatora kształcenia pod warunkiem uwzględnienia w niej wszystkich elementów z ww. załączników. Wyjątek stanowi wydruk oferty kształcenia ze strony internetowej, który powinien zawierać adres internetowy tej strony oraz datę wydruku oferty.
UWAGA: Oferty dołączone do wniosku nie mogą być pozyskane wcześniej niż do 3 m-cy przed dniem złożenia wniosku.
- Wzór dokumentu potwierdzającego kompetencje nabyte przez uczestników, wystawianego przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego, o ile nie wynika on z przepisów powszechnie obowiązujących.
- Kserokopię posiadanego przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego certyfikatu jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego.
- Kserokopię dokumentu na podstawie którego realizator kursów prowadzi pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego.
- Wnioskodawca będący beneficjentem pomocy publicznej, o której mowa we właściwych przepisach, przedkłada dodatkowo dokumenty pozwalające na ocenę spełniania warunków dopuszczalności pomocy de minimis:
- zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis;
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis;
lub
formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
- Dokument potwierdzający formę prawną prowadzonej działalności:
- dokument potwierdzający wpis do CEIDG (http://prod.ceidg.gov.pl) lub do KRS (http://krs.ms.gov.pl) w formie wydruku ze strony internetowej;
- w przypadku spółki cywilnej - należy przedłożyć kserokopię umowy spółki cywilnej oraz wpis do CEIDG wszystkich wspólników w formie wydruku ze strony internetowej;
- podmioty nie prowadzące działalności gospodarczej:
- w przypadku Urzędów Gmin - należy przedłożyć kserokopię uchwały Rady Gminy w sprawie uchwalenia statutu gminy wraz z zaświadczeniem o wyborze na stanowisko wójta/burmistrza gminy oraz kserokopię zaświadczenia z Urzędu Statystycznego o nadaniu nr REGON i kserokopię decyzji z US w sprawie nadania nr NIP;
- w przypadku szkół, przedszkoli należy przedłożyć kserokopię aktu założycielskiego szkoły/ przedszkola lub pierwszych stron statutu szkoły/ przedszkola, powołanie na stanowisko dyrektora szkoły/ przedszkola wraz z pełnomocnictwem do składania oświadczeń woli oraz kserokopię zaświadczenia z Urzędu Statystycznego o nadaniu nr REGON i kserokopię decyzji z US w sprawie nadania nr NIP.
- Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEiDG (w przypadku spółki cywilnej dotyczy wszystkich wspólników spółki cywilnej) składa dodatkowo:
- Oświadczenie Wnioskodawcy o stanie cywilnym;
- oraz w przypadku gdy Wnioskodawca pozostaje w związku małżeńskim i we wspólnocie majątkowej – Oświadczenie współmałżonka Wnioskodawcy o wyrażeniu zgody na zaciągnięcie zobowiązań wynikających z umowy w sprawie sfinansowania z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (KFS) kształcenia ustawicznego wraz z klauzulą informacyjną.
- Kserokopię dokumentu potwierdzającego miejsce prowadzenia działalności, np. umowa najmu, dzierżawy, akt własności (w przypadku gdy miejsce nie wynika z dokumentacji rejestrowej Wnioskodawcy, a wniosek składany jest do PUP właściwego na to miejsce).
- Pełnomocnictwo do reprezentowania Wnioskodawcy oraz składania oświadczeń woli i zaciągania zobowiązań udzielone przez osoby uprawnione (nie jest wymagane jeżeli osoba podpisująca wniosek i umowę jest upoważniona do reprezentowania Wnioskodawcy w dokumencie rejestracyjnym, który został przedłożony).
Wszystkie strony złożonego wniosku wraz z załącznikami należy ponumerować (łączna numeracja całości złożonych dokumentów).
Jeden pracodawca składa w ramach danego naboru jeden wniosek, w którym uwzględnia wszystkie działania, o których finansowanie się ubiega oraz wszystkie osoby, które chce nimi objąć.
Wniosek wraz z załącznikami (zgodnie z obowiązującym wzorem) można składać w formie:
- elektronicznej:
- poprzez portal praca.gov.pl;
- poprzez portal e-doręczenia (edoreczenia.gov.pl) - adres do e-Doręczeń: AE:PL-74601-13561-GFUHC-38;
- poprzez portal ePUAP (epuap.gov.pl) - adres skrytki ePUAP: /PUPKlobuck/SkrytkaESP (z katalogu spraw wybierać należy pozycję "Pismo ogólne do podmiotu publicznego" w temacie wpisując: WNIOSEK O PRZYZNANIE ŚRODKÓW Z KFS WRAZ Z ZAŁĄCZNIKAMI);
dokumenty w wersji elektronicznej muszą być:- opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym (certyfikat kwalifikowany) – przygotowany wniosek wraz z załącznikami (wszystkie strony wniosku wraz z załącznikami należy ponumerować);
- opatrzone profilem zaufanym – przygotowany wniosek wraz z załącznikami (podpisany i opieczętowany) należy ponumerować, a następnie wysłać jego skan;
Prosimy o podpisanie osobno wniosku i osobno każdego z załączników.
- papierowej:
- składając wniosek w sekretariacie siedziby PUP w Kłobucku, ul. Długosza 114;
- przesyłając wniosek na adres: Powiatowy Urząd Pracy ul. Długosza 114, 42-100 Kłobuck – z dopiskiem: Wniosek o przyznanie środków z KFS.
Za datę złożenia wniosku uznaje się datę jego wpływu do Urzędu. Wnioski składane poza ogłoszonymi terminami naboru lub na niewłaściwym formularzu lub nie podpisane przez osobę uprawnioną do reprezentowania pracodawcy zgodnie z wpisem o reprezentacji w dokumencie poświadczającym formę prawną istnienia pracodawcy lub udzielonym pełnomocnictwem nie będą podlegały rozpatrzeniu.
Urząd nie ponosi odpowiedzialności za awarię platform elektronicznych, niewłaściwie przesłane lub uszkodzone pliki.
Nie będą podlegały rozpatrzeniu wnioski:
- doręczone za pomocą faksu;
- wysłane pocztą e-mail bez opatrzenia bezpiecznym podpisem.
Wnioski rejestrowane będą zgodnie z kolejnością wpływu do Urzędu:
- platformy elektroniczne generuje datę i godzinę wpływu wniosku automatycznie;
- wnioski dostarczone przez operatora usług pocztowych lub przesyłką kurierską rejestrowane będą zgodnie z dniem i godziną dostarczenia przez operatora/ kuriera - w przypadku, gdy w danym momencie wpłynie kilka wniosków, o kolejności rejestracji wniosku zadecyduje data i godzina nadania (weryfikacja poprzez numer identyfikacyjny przesyłki). W sytuacji niemożności określenia daty i godziny nadania wniosku (np. w przypadku przesyłek nierejestrowanych), wniosek ten będzie zarejestrowany jako ostatni spośród tych, które dostarczono w tym samym momencie. Jeśli w danym momencie wpłynie kilka takich wniosków, będą one rejestrowane zgodnie z przekazaniem przez operatora/ kuriera;
- wnioski dostarczone osobiście do sekretariatu Urzędu rejestrowane będą zgodnie z dniem i godziną dostarczenia do Urzędu.
ZASADY ROZPATRYWANIA WNIOSKÓW:
Przy rozpatrywaniu wniosku uwzględniane są następujące kryteria:
- zgodność dofinansowywania działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków KFS na dany rok;
- zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy;
- koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do finansowania ze środków KFS w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku;
- posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego;
- w przypadku kursów – posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego;
- plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS;
- możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku
- z uwzględnieniem przyznanego limitu;
- rodzaj kształcenia ustawicznego;
- korzystanie przez Wnioskodawcę ze środków KFS w latach 2023-2025.
- Ocena formalna wniosku dokonana zostanie przy pomocy Karty oceny formalnej wniosku o przyznanie dofinansowania ze środków KFS na kształcenie ustawiczne. Wniosek, który otrzyma pozytywną ocenę formalną będzie podlegał ocenie merytorycznej przez Komisję ds. rozpatrywania wniosków o przyznanie środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego.
- Ocena merytoryczna wniosku dokonana zostanie przy pomocy Karty oceny merytorycznej wniosku o przyznanie dofinansowania ze środków KFS na kształcenie ustawiczne. Wszystkie ocenione wnioski zostaną wprowadzone do rankingu wg ilości zdobytych punktów na podstawie którego będą kwalifikowane do finansowania.W przypadku, gdy więcej niż jeden Wnioskodawca uzyska taką samą liczbę punktów, pod uwagę będzie brana kolejność wpływu wniosków do Urzędu.
Szczegółowych informacji udziela specjalista ds. Rozwoju zawodowego pok. 210 (i piętro), tel.: 34 317 44 16 lub tel.: 34 317 44 17 od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:15 do 14:30.
Wnioski dostępne są do pobrania w siedzibie Urzędu oraz w zakładce Dla pracodawców i przedsiębiorców/Dokumenty do pobrania/Krajowy Fundusz Szkoleniowy.